2310464993 Ιασωνίδου 19, Θέρμη, Θεσσαλονίκη logos.gnosi@gmail.com
hero image

ΑΦΑΣΙΑ

ΑΦΑΣΙΑ

Τι ονομάζουμε Αφασία;
Ο ειδικός επιστημονικός όρος αφασία  αναφέρεται σε κάθε μερική ή ολική απώλεια γλωσσικών ικανοτήτων σε ενήλικες και παιδιά και γενικότερη ανικανότητα λόγου.
Ο λόγος είναι το κύριο μέσο του ανθρώπου ώστε να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του. Στην περίπτωση της αφασίας το άτομο δεν μπορεί να μιλήσει, να αποδίδει το σωστό νόημα στις λέξεις, να κατανοεί και πολλές φορές να διαβάζει. Στο πολύ νεαρό παιδί, του οποίου ο εγκέφαλος διατηρεί την πλαστικότητά του, επιτρέπεται μια ταχεία ανάληψη έστω κι αν αυτή δεν είναι ολοκληρωμένη, σε αντίθεση με τους ενήλικες.


Είδη Αφασιών και Αντιμετώπισή τους

Ολική Αφασία,
όπου η βλάβη έχει προσβάλει το κέντρο της έκφρασης και το κέντρο της κατανόησης του λόγου, δηλαδή συνυπάρχουν τα δυο είδη, κινητική και αισθητική αφασία με αποτέλεσμα η επικοινωνία να είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι ασθενείς περνάν την ολική αφασία διότι στις πρώτες στιγμές της βλάβης τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα. 

Αισθητική Αφασία ή Αφασία του Wernicke
έχει σαν βασικό χαρακτηριστικό την ανικανότητα του ασθενή να καταλάβει την ομιλία των άλλων. διότι η βλάβη έχει προσβάλει το κέντρο της κατανόησης του λόγου Ο ασθενής ενώ ακούει δεν μπορεί να καταλάβει τις λέξεις ή τις κατανοεί λανθασμένα, σαν να ακούει μια ξένη γλώσσα. Ο προφορικός λόγος έχει ροή αλλά οι λέξεις δεν βγάζουν νόημα , δηλαδή χρησιμοποιεί ανύπαρκτες λέξεις χωρίς ο ίδιος να έχει συναίσθηση ότι οι λέξεις αυτές που προφέρει δεν υπάρχουν. Ξεχνάει ονόματα αντικειμένων ή προσπαθεί να τα περιγράψει με ανύπαρκτες λέξεις. Επίσης στην γραφή και την ανάγνωση παρατηρούνται έντονες διαταραχές με παραλείψεις ή αλλαγή στην θέση των γραμμάτων και των συλλαβών. 

Κινητική Αφασία ή Αφασία του Boca 
To βασικό χαρακτηριστικό αυτής της μορφής είναι η ανικανότητα του ασθενή να μιλήσει μολονότι καταλαβαίνει την ομιλία των άλλων. Η βλάβη παρουσιάζεται στο κέντρο που είναι υπεύθυνο για την κίνηση του μηχανισμού άρθρωσης φθόγγων. Ο ελεύθερος λόγος παρουσιάζει έντονη διαταραχή στην ροή, δηλαδή δυσκολεύεται να αρθρώσει μια λέξη. Η ικανότητα της γραφής και ανάγνωσης εξαρτάται από το εύρος της βλάβης που έχει προκληθεί. 

Αφασία Αγωγιμότητας,
έχει σαν κύριο χαρακτηριστικό την δυσκολία της επικοινωνίας του κέντρου της κατανόησης με το κέντρο της έκφρασης του λόγου με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνεργασία και να παρουσιάζεται λόγος που ναι μεν έχει ροή αλλά ο ελεύθερος λόγος ,η συνομιλία και η επανάληψη λέξεων παρουσιάζουν φωνολογικές διαταραχές με αποτέλεσμα να αλλάζει το περιεχόμενο του λόγου και να μην γίνεται κατανοητό. 

Αμνησιακή Αφασία 
Η μορφή αυτή χαρακτηρίζεται από την έντονη τάση του ασθενή να ξεχνάει και να μην μπορεί να ονομάσει αντικείμενα αλλά μπορεί να περιγράψει την χρήση που έχουν. Θεωρείται ήπια μορφή αφασίας και με καλή πρόγνωση. Η συγκεκριμένη μορφή μπορεί να θεωρηθεί στόχος από τον θεραπευτή όταν υπάρχει κάποια άλλη μορφή που τα χαρακτηριστικά είναι πιο έντονα. 
 
Αισθητική Διαφλοιώδης Αφασία
Τα χαρακτηριστικά αυτής της αφασίας είναι ότι ο ασθενής δεν θυμάται τις ονομασίες από αντικείμενα που θέλει να προφέρει αλλά και ούτε μπορεί να κατανοήσει τις λέξεις που μπορεί να επαναλάβει ο ίδιος. 

Κινητική Διαφλοιώδης Αφασία
Τα κύρια χαρακτηριστικά αυτής της αφασίας είναι η αδυναμία του ασθενή να ενώσει λέξεις ώστε να έχει καλή ροή λόγου. Ο ασθενής μπορεί να ονομάσει πιο είναι το αντικείμενο που του δείχνουν αλλά δεν μπορεί να σχηματίσει πρόταση.
Η σωστή πρόγνωση για την εξέλιξη της αφασίας δεν θα πρέπει να γίνεται βιαστικά, διότι οι περισσότερες αφασίες στην αρχή έχουν τα χαρακτηριστικά της ολικής αφασίας και αργότερα καταλήγουν σε αισθητική ή κινητική. Κάτι πολύ σημαντικό που πρέπει να αναφερθεί είναι ότι τα αίτια που προκαλούν βλάβη στον εγκέφαλο και προβλήματα λόγου προκαλούν και κινητικά προβλήματα και χρειάζεται η συνδρομή του φυσιοθεραπευτή και του εργοθεραπευτη για την αντιμετώπιση τους

 

♦ Αφασία και Λογοθεραπεία
Στόχος των ασκήσεων για την αισθητική αφασία δηλαδή της κατανόησης του λόγου είναι να βοηθήσουν τον ασθενή να αναγνωρίζει και να κατονομάζει αντικείμενα. Όταν η αφασία είναι κινητική δηλαδή δυσκολία στην άρθρωση των λέξεων οι ασκήσεις έχουν σαν στόχο να κινητοποιήσουν τον ασθενή ώστε να αρχίσει να μιλάει.
Κλείνοντας, είναι να σημαντικό να αναφερθεί ότι το οικογενειακό περιβάλλον παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση. Η ψυχολογική αστάθεια που παρουσιάζεται από τον ασθενή είναι κάτι αναμενόμενο για αυτό χρειάζεται υπομονή και δουλεία και τα αποτελέσματα δεν θα αργήσουν να έρθουν.

Πίσω